zondag 2 januari 2022

2022

Een nieuw jaar. Tijd om het aan te trekken, in te lopen. Past het me? Het is aftasten, vereist voorzichtigheid. Niks van te voren roepen, behalve goede voornemens dan, maar dat mag ook stilletjes. Of opgeschreven. 

Ik was thuis toen 2022 aanbrak. Thuis als in papa-thuis, mijn ouderlijk huis waar mijn vader, godzijdank, nog steeds woont. Ik zeg godzijdank omdat dit niet zo vanzelfsprekend is gebleken. Er is zoveel gebeurt na het overlijden van mijn moeder. Allerlei dingen die hier lang niet allemaal aan bod zijn gekomen. Hoeft ook niet. Ik kan mijn bloggende zelf van toen dat best vergeven, die zocht juist afleiding. Af en toe liet ik wel een hint vallen of schetste ik delen van hoe de situatie thuis was. Maar het volledige verhaal? Vind daar maar eens de woorden voor (en de tijd).

Het was niet gepland dat ik bij papa zou eindigen op oudjaarsdag, maar ik ben wel blij dat dat gebeurt is. Vroeger wilde ik steevast thuis zijn, dat voelde veilig en, ondanks dat we er niet veel opsmuk aan toevoegden, traditiegetrouw. De afgelopen twee jaar ''vierde'' ik oud en nieuw alleen door samenloop van omstandigheden.

Blij was ik er overigens niet mee, het was meer een verdrietige bedoeling. Ik wist me dan geen knop om te zetten. Hoe maak je het voor jezelf geslaagd of gezellig als je alleen bent op een avond waar de rest van de wereld feest viert? Tenzij je dat echt zelf wil natuurlijk, maar in mijn geval was dat niet zo. Ik verlangde juist naar mensen om me heen, spelletjes doen of misschien uitgebreid feesten. Daarom was de teleurstelling dan ook zo groot denk ik. Ik kan heel goed alleen zijn en ik doe het vaak zat, heerlijk, maar er is toch iets waars aan die bedoeling van feestdagen, namelijk het samenzijn. 

Bij papa voelde ik me liefdevol ontvangen. Hij had me helemaal niet verwacht maar ik was welkom. Hij begon gelijk met koken zodat er in ieder geval iets op tafel zou staan. Er waren nog wat restjes zoals crackers en dips omdat mijn zus eerder die week nog langs was geweest om 3e kerstdag met hem te vieren. Op die manier, zonder teveel moeite te hoeven doen, maakten we het toch heel fijn en gezellig met elkaar.

Het was ook heerlijk buiten, zachte temperatuur. We konden op onze sokken naar het vuurwerk kijken vanaf het terras in de achtertuin. We wezen naar het vuurwerk dat we het mooist vonden, we proostten 2022 tegemoet met onze mokken thee. Een mooie avond en hopelijk het begin van een beter jaar voor ons allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten