Aisi schrijft

donderdag 18 september 2014

Had ik maar een tijdmachine





Ik zou werkelijk waar alles willen geven, om in de 60s-80s geboren te zijn. Ik heb zo'n melodramatisch verlangen naar languit op de grond liggen en plaatjes afspelen op een pick-up. Ik wil naar een drive-in bioscoop, rondlopen in een oversized bikerjack van mijn vriend en tegelijkertijd femme-fatale zijn met mijn Brigitte Bardot kapsel en petticoat.



Ik wil dansen op de swingende muziek uit een jukebox. Ik wil naar een diner met rolschaatsende serveersters. Ik wil het vertier dat je vond in een jazzcafé in een afgelegen steegje in de stad. Ik wil me verzetten tegen de politiek en het regime dat thuis heerst. Ik wil provo's, kokosvetkapsels en Grease in levende lijve.

Ik wil rebellie. Ik wil foute mode. Ik wil seventies blouses. Ik wil Hendrix, Zappa, Beatles, Alman Brothers, Ramones, Runaways en ga zo maar door. Ik verlang naar het vernuft van een sigaret. Ik wens te rennen van regels en autoriteit. 

Ik wil bloemen in mijn haar en languit liggen op een psychedelisch kleedje. Ik wil festivals en samen komen met mensen zoals ik. Ik heb heimwee naar een tijd die ik alleen zie op internet en in mijn dromen.




Ik wil zwart-wit foto's. Zwart-wit tv. Ik wil het vertier van thuiskomen met een nieuw vinyltje en die vervolgens kapot spelen tot middernacht. Ik wil verkreukte posters van Bowie, McJagger en Trower op mijn schuine zolderplafondje. Ik wil rondparaderen in oversized Levi's, mom-jeans en afgetrapte all-startjes. En het zou niet uitmaken met welk haar ik de volgende dag op school kom, elk kapsel is gewaagd en daarom stoer. 



Een tijdmachine is er nog niet. Maar tot die tijd.. Ik vraag je, tot die tijd, haal me niet uit de droom. Trek me alsjeblieft niet weg uit mijn verlangen. Ik zal het moeten doen met vergeelde fotoboeken, second-hand winkels en de verhalen die bij 'mensen van toen' de ronde doen. Laat me nog even dromen, en wensen, naar een tijd dat alles anders was.



2 opmerkingen:

  1. ik snap je verlangen , zelf kind uit eind jaren 70 puber jaren 80, kan je voeren met verhalen over muziek, mode en film.
    mooi en melancholisch stukje vol liefde geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg bedankt voor deze feedback! Altijd leuk om te horen natuurlijk :)

      Verwijderen